Tipe: Koran
Tanggal: 2021-02-05
Halaman: 12
Konten
JUMAT PAHING, 5 FEBRUARI 2021 (22 JUMADILAKIR 1954) Pluralisme Sastra, Jalan Pulang Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi KEBERAGAMAN dalam ber- ekspresi adalah jembatan untuk menyatukan wujud nilai perbedaan. Tetapi tidak jarang pula menjadi potensi timbulnya konflik, karena ti- dak dibangun dan didasari oleh prin- sip humanisme (kemanusiaan). Latar belakang ego yang sempit serta per- kembangan dimensi sosial yang penuh dinamika akan melahirkan pelbagai perbedaan. Ini seperti se- buah ruang, yang mungkin sudah se- jak lama ada dalam pemikiran sas- trawan lama, antara lain Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi, bah- wa sastra Indonesia akan tumbuh bukan pada masa mereka. Sastra sebagai bagian dari kelen- turan budaya, seyogyanya menjadi jalan atau media dalam mencapai tu- juan prinsip-prinsip humanisme (ke- manusiaan). Akar budaya yang ter- tanam puluhan abad silam, meru- pakan dimensi egaliter (kecenderung- an berpikir bahwa seseorang harus diberlakukan sama) demi untuk ke- matangan kehidupan sastra. Hampir setahun silam, langit begitu mendung melepas kepergian Sapardi Djoko Damono, yang kesehari-hariannya hi- dup dalam kesederhanaan. Sosok ku- at yang melekat seperti dalam pan- dangannya: "biarlah masyarakat se- bebasnya emperlakukan karya itu. Saya malu kalau membicarakan karya sendiri." Dalam referensi kata, tentu kita cukup memahami makna pluralisme dalam sastra. Dan dalam perjalanan sastra memunculkan berbagai aliran, seperti: idealisme, materialisme, dan eksistensialisme. Dalam kamus umum sastra sering disebut sebagai genre sastra. Objek sastra memiliki dimensi ruang yang tidak terbatas, hingga menjadi subjek pembahasan yang tidak mengenal waktu. Mung- kin dengan cara dan gaya yang berbe- da, penulis meyakini begitu. Maka kebesaran nama seorang Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi telah melepas mata rantai genre yang di- anggap hanya mengekang kebebasan penulis dalam berkarya. Pada sisi ini, penulis ingin menge- bisa HR "ENI angluh, dhuwit gaji kang di- pantha-pantha tata, meksa ora kanggo nyukupi butuh. Kamangka kayane sing lanang ora bisa dijagakke. Malah wis sawetara wektu pancen asile bojone minangka sales, saya suda. Wektu iki akeh saingan minangka sales maneka warna kopi lan panganan. Lagi merek dagang wae akeh banget, du- rung wong-wonge kang padha ider. Penere butuhing brayat pancen kudu dirembug bareng. Nanging sasuwene iki sing ajeg mumet, Heni. Sakawit pisan pindho Heni ngajak rembugan, nanging gan- dheng kerep oleh wangsulan kang ora nyenengke, wanita kang nyambut gawe ing pabrik kertas iku, pilih meneng. "Wis ngerti bojone sales, ya aja mikir dhuwur-dhuwur," mang- kono wangsulane Yono nalika Heni nglairake angen-angene du- rung suwe iki. "Ngapa dhelog-dhelog?" pitakone Yono, sisihane, ngagetke. "Ora," wangsulane Heni, terus menyat menyang pawon. Ora ana gunane ngrembug bab kabutuhan ku- lawarga karo Yono, malah dadi seling surup. "Pak, Bagus sabisa-bisa kuliah, tegese karo tengah tahun maneh, kudu cepak dhuwit. Mengko taun candhake kembar mlebu SMA," mangkono mau anggone ngomong karo bapake Bagus. Vito Prasetyo jawantahkan makna sastra tidak terikat pada aturan teori. Sebab sela- ma ini kita sering terjebak dan terkungkung oleh subjektivitas pemi- kiran. Tanpa sadar kita telah membe- lenggu, bahkan memenjarakan objek- tivitas pemikiran dinamis. Lalu, apakah ada penyair atau sastrawan yang terlahir dalam kebesaran nama harus terikat oleh sebuah aturan yang normatif!? Esensi nilai sastra ti- dak harus dibatasi pada sebuah subli- masi atau metafora aksara, sehingga mematikan dalil kreativitas pemikir- an positif. Sebuah fakta tentang ke- cenderungan masyarakat dalam me- lakukan apresiasi sastra begitu ren- dah. "Bagus rasah kuliyah, sekolahe neng SMK, terus bisa kanggo nyambut gawe," kandhane sisi- hane. Durung diwangsuli dening Heni, Yono wis celathu maneh. Kita tentu tidak menampik dengan kritisi yang sifatnya perbaikan, na- mun sejauh mana kritikan itu bisa memberi nilai ukur (kualitas) pada karya-karya sastra yang dihasilkan. Bagaimanapun juga karya-karya sas- tra yang bagus dan berkualitas harus melalui proses seleksi alam. Harus ki- ta akui, bahwa banyak pegiat sastra yang mengelak dan menghindari pro- ses ini, karena kehidupan sastra kini berada dimensi jarak yang sangat dekat. Metoda instan sangat menja- mur dalam perspektif pegiat sastra, dengan kecenderungan berharap cepat terkenal. Jika kita memutar waktu, tentu- nya kehidupan sastra sudah berlang- sung beberapa abad silam. Dan pada masa Johann Wolfgang von Goethe yang berorientasi pada sastra klasik Barat, juga muncul sastra Timur de- ngan penyair-penyair seperti Iqbal, Attar. Yang kemudian perseteruan ini ada yang menganggapnya sebagai pluralisme sastra. Sastra Barat yang pada masa itu dianggap sebagai sim- bol peradaban, faktanya mening- galkan prinsip-prinsip humanisme kemanusiaan). Maka jika kita menampilkan karya sastra pada pe- riode Ajip Rosidi, yang lebih banyak menulis karya novel dan puisi-puisi, bagaimana bahasa filsafat menjadi BUDAYA "Wong ra tahu kuliyah, dadi ra ngerti yen kuliyah ki ragate ra sithik. Wong rasah mikir gengsi!" Heni ora mangsuli, mung neng peng- angen-angene, bakal adol lemah sairis tinggalane swargi wongtuwane, sape- rangan disisihke kanggo ragad sekolah anak-anake, saperangan maneh kanggo pawitan bukak warung kelontong. Muga- muga wae sing lanang gelem nunggu warung, dene dheweke tetep makarya, merga gajine bisa dijagakke ajeg. "Pak, aku sida arep ngiris lemah tinggalane Bapak. Mengko kanggo pawi- tan lan disimpen kanggo sekolahe bocah- bocah." "Wong kok nggugu karepe dewe. Terus kowe arep metu sing nyambut gawe?" wae." kompilasi nilai budaya yang sangat tinggi, ini tentunya tidak terlepas dari pergolakan revolusi yang melan- da bangsa. Kita tidak mungkin untuk mem- bandingkan karya Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi, apalagi membandingkannya dengan von Goethe. Tetapi kepergian mereka, tentu meninggalkan nilai yang begitu tinggi dalam mengeksploitasi keber- adaan makna pluralisme. Ada be- berapa pesan tersirat dalam karya- karya mereka, meski tidak bisa di- simpulkan sebagai makna religius mendalam, karena tentunya tak ada gading yang tak retak. Tanpa disadari seiring perubahan zaman yang berorientasi pada pemi- kiran-pemikiran bebas, di mana ru- ang dimensi kontemplasi telah mem- berikan kebebasan, maka orientalis sastra sangat banyak dipengaruhi oleh berbagai aliran yang individu- alis. Konteks sintaksis dan morfem bahasa diperlunak dengan pema- haman individu. Maka tidak heran ji- ka saat ini bermunculan karya-karya sastra yang dikatakan sebagai karya absurd (tidak masuk akal). Pada sebuah titik, tulisan ini sama sekali tidak ingin membandingkan karya Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi. Nama mereka telah me- nyatu dalam kehidupan sastra Indo- nesia. Catatan sejarah belum usai dan sastra terus memacu diri seba- gaimana dinamika zaman yang terus bergerak. Polarisasi masa akan me- munculkan sastrawan-sastrawan ba- ru yang sesuai masanya. Adalah sa- ngat elegan ketika nama Sapardi Djo- ko Damono dan Ajip Rosidi, tidak ha- nya menjadi sebuah obituari dengan penolakan budaya kini, yang mulai kehilangan eksistensi. Mungkin di dada Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosidi masih menggumpal angan-an- gan yang tak terbaca! Apakah ini kita maknai dengan mengantar kepergian Sapardi Djoko Damono dan Ajip Rosi- di, sebagai jalan pulang sejati!? pitakone Yono srengen. "Biyen Bapak-Ibu pengin aku sekolah dhuwur, ning pikiranku ra nyandhak. Eh, kok ya yuswane Bapak-Ibu ora suwe," kandhane Heni, semu nggetuni lelakone urip. Minangka anak unting- unting, Heni rumangsa durung bisa nye- nengke atine wongtuwane, mripate kem- beng-kembeng nanging enggal diku- watake atine. "Pak, timbangane kowe mider nyales, padha-padha sing dodolan neng ngomah ILUSTRASI JOS Lelabuhane Heni Cerkak: Prayudi "Eish embuh, penak kowe nyambut gawe kantoran arepa neng pabrik kertas, gaji sasen, ajeg." Yono terus lunga klepat. Heni mung meneng, ewasemono bakal diambali maneh olehe rembugan karo bo- jone. Heni sida adol saperangan lemah warisan, banjur anak-anake cacah telu, kang lanang kabeh, diwenehi dhuwit udakara seket yuta cah siji, nanging dile- bokke bank, banjur pesen marang anak- anake bisaa kanggo ragad sekolah mbe- suk, supaya ora diowah-owah kejaba kanggo ragad sekolah. Turahane kanggo ndandani omah, supaya bisa kanggo mbukak warung. Sateruse wiwit LONCENG TUA Gemetar tubuh bertemu angin Ratap merdu di selimut kerak logam Lonceng tua berbunyi Membangunkan mimpi Tapi udara membawa embun dingin Rintihan anakanak burung gereja Menatap bulan merah Melumuri wajah langit Bunyilah seperti aku masih kanakkanak Serombongan domba yang membuatku terpana Riuh mencipta irama Dunia tanpa luka derita Dalam gerak beriring dering Ada panggilan kepada masa lalu Sebuah pintu terbuka Padang bahagia menganga di sana Indramayu, 2019 *) Vito Prasetyo, pegiat sastra dan peminat budaya, tinggal di Malang. MEKAR SARI Oase Faris Al Faisal Jika lapar tiba Ke bukit batu mengganjal perut Agar tak sampai maut Memikul sendiri berat hidup Kami berjalan, kami bertahan Kaum yang terpinggirkan Naik ke puncak kesunyian Turun ke lembah kegelapan BUKIT BATU Makan batu leburan Di mangkuk tangan serupa bubur tanah Pesta jelata Tiada yang tersisa dodolan, nadyan mung sithik-sithik nanging lumayan. Anggone dodol uga sa- wise mulih nyambut gawe, antarane sore jam lima tekan wengi jam sanga. Sawise meh setaun anggone bukak, warunge reja lan ndadi, pawitane terus ditambah, uga akeh wong titip dagangan. Dagangane akeh prasasat ngebaki omahe, kang pancen ora patiya gedhe. Sajake Yono banjur mikir mesakake bo- jo, apa pancen duwe pratikel liya, ang- gone dadi sales dilereni terus mligi nung- gu warunge. Ewasemono, bab kulak lan nata, Heni isih kudu nandangi. Anak mbarepe wis sida kuliyah nalika dagangane sansaya ngrem- baka, anake kang kembar uga si- da mlebu SMA kabeh. SERPIH Ini bukan lagi jalan yang mudah dilewati Serpih Potongan kertas yang ditaburkan Dalane urip sapa kang ngerteni kanti pesthi. Apa kang katata, karancang, kala-kala mleset, seje karep karo kanyatan. Sore iku, samulihe saka anggone nyambut gawe, Heni terus ibut ana warung. Nanging ora suwe anggone ibut, banjur mung lungguhan nunggu, anak- anake kang ngladeni wong tuku. "Awakku kok ora penak," kan- dhane Heni. Anake banjur mre- nahke, supaya enggal menyang dhokter kang ora adoh saka omahe. Heni budhal diterke anake mbarep. Dhokter aweh saran, su- paya enggal digawa wae menyang rumah sakit, awit sanadyan isih kuwat, denyut jantunge lemah. Ewasemono Heni pilih bali mulih. Wengine awake Heni anyep, mula enggal digawa menyang rumah sakit. Kersane Gusti, Heni ora bisa diusadani, parak esuk Heni kapundhut denging Gusti Allah. Kabeh sarwa cepet, kaya lakune wewayangan. Heni wus nyawiske kanggo anak- anakke, eman durung bisa nyekseni anak mbarepe wisudha. Kembar uga lagi kelas loro SMA. Anak-anake ngrasa susah ditinggal dening ibune. Nanging, ana kang marahi nggranthes lan susah tumrap anak-anake. Durung setaun anggone ibune seda, bapake wus gan- dheng karo wanita liya. Anak-anake ngrasa sedhih, dene tang- gane ngrasani anggone Yono enggal arep golek ganti, apa iya ora ngelingi labuh labete Heni. Kok enggal men anggone lali. O Bantul, 21 November 2020 "KEDAULATAN RAKYAT" HALAMAN 12 Di persimpangan: empat jalan memecah Kita terburuburu berpisah Indramayu, 2019 JALAN KECIL Sebuah uluran tangan Adalah jalan kecil menuju kedamaian Senyap rintih sedih Di mana biru laut melarung derita Tubuh kecil dari dunia Sebutir zarah yang masih terbelah Mengharap sebuah hati Pendiam dan lembut Jangan bilang: tak ada pintu Celah cahaya barang seberkas Yang putih Yang mengobat perih Itulah jalan Kecil tetapi manis *)Faris Al Faisal, lahir dan berdikari d(ar)i Indramayu, Jawa Barat, Indonesia. Bergiat di Komite Sastra, Dewan Kesenian Indramayu (DKI) dan Lembaga Kebudayaan Indramayu (LKI). Namanya masuk buku 'Apa dan Siapa Penyair Indonesia' Yayasan Hari Puisi. Memenangan penghargaan beberapa sayembara menulis puisi. TANAH Tunggul jerami ini masih tinggi Menyigi jarak mataku Mengaburkan jejak gersang kakimu Pada tanah Aku mencari Ke mana perginya tapak angin sore Berkelok ke hutan Rimba rimbun menyapa (bayang ranting Indramayu, 2019 Bercabangcabang bagai lidah ular) Aku telah mencium Bau tanahku Pada tubuh Pada yang rubuh 2 Lintang WM Indramayu, 2019 Geguritan menyang endi kudu nyeleh kangen nalika wengi kadhung nyeret sepi njiret ati NYELEH KANGEN rembulan noleh ngiwa-nengen suthik diajak mudhun menyang plataran lumuh diajak jagongan Indramayu, 2019 menyang endi kudu nyeleh kangen nalika rembulan noleh ngiwa-nengen lan bocah-bocah ilang guyune iki wujud sesawangan kober ngosikake ati ndhodhog rasane sapa wae murih melu negesi menyang endi kudu nyeleh kangen bocah-bocah ilang guyune panyawange tumancep marang gumelare langit ing dhadhane dumadakan krasa pating clekit sakehe pepenginan cabar ora dadi gawe "Yen rembulan klewa-klewa diajak jagongan banjur kapan awake dhewe luwar saka petengan?" mumpung rembulan purnama ngumbar sunar padhange tan kinira ora ketang donga saglintir diujubake murih wengi gumuyu ora ana sing disamarake lan sapa wae sing isih katrem saba petengan nedya ndhedher cecongkrahan-memungsuhan gawe morak-marike kahanan gelem ngendheg trekahe MUMPUNG REMBULAN mumpung rembulan mesem prasaja lan angin wengi ngelus rasa-pangrasa becik lungguhan nggelar klasa ing plataran ndhudhah tembang-tembang lawas mawa sewu pituwas ora ana critane cecengilan lan cecongkrahan kaya saiki asring disipati ing padinan gawe ati trataban mumpung rembulan purnama mumpung rembulan mesem prasaja aku lan sliramu pandeng-pandengan banjur bebarengan ngudhal pitakonan, "Wengi kang endah apa pantes direnggani patrap-patrap ora mbebaji nyepet-nyepeti ati?” 2020 2020
